Bewonerscommissie     De Leeuwenborgh
e-mail
mail@bc-deleeuwenborgh.nl

 REGLEMENT BEWONERSCOMMISSIE

DE LEEUWENBORGH (DAG HAMMARSKJÖLDHOF TE ALMERE).

 

Artikel 1.     Naam, oprichting en werkgebied

1.   De bewonerscommissie draagt de naam “Bewonerscommissie De Leeuwenborgh” en is opgericht op 16 april 2014.

2.   Het werkgebied van de bewonerscommissie omvat de 4 gebouwen met totaal 96 huurappartementen in het wooncomplex De Leeuwenborgh, gelegen aan de Dag Hammarskjöldhof genummerd 1 t/m 96 te Almere en de aangrenzende woonomgeving met betrekking tot de leefbaarheid.

 

Artikel 2.       Doel en werkzaamheden

1.   De bewonerscommissie heeft ten doel de belangen te behartigen van de bewoners van de huurappartementen met de aangrenzende woonomgeving in haar werkgebied.

2.   De bewonerscommissie tracht haar doel te bereiken door het opbouwen en in stand houden van een organisatie, het beleggen van bijeenkomsten, het verstrekken van informatie, het deelnemen aan overleg, het voeren van acties en het opkomen voor de belangen van de bewoners door het inzetten van alle middelen die bevorderlijk zijn voor de verwezenlijking van de doelstelling.

3.  De bewonerscommissie zal deze taken uitvoeren door middel van het inschakelen van zoveel mogelijk bewoners bij de werkzaamheden en het werken in zo groot mogelijke openheid naar de bewoners toe. 

4.De bewonerscommissie onderhoudt contacten en voert gesprekken en onderhandelingen met de verhuurder van de appartementen in de Leeuwenborgh, zijnde Generali Vastgoed B.V. en/of door Generali Vastgoed B.V. aangestelde derde partij(en).

 

Artikel 3.       Financiën

De financiële middelen van de commissie kunnen bestaan uit:

a.   bijdragen van de verhuurder
b.   bijdragen en schenkingen;
c.   overige middelen.

 

Artikel 4.       De leden van de commissie

1. De leden van de bewonerscommissie worden gekozen uit en door de bewoners van woningen uit het werkgebied van de bewonerscommissie.

2. De verkiezing van de leden van de bewonerscommissie vindt op de bewonersvergadering plaats.

3. De zittingsduur van de leden van de bewonerscommissie is drie jaar. Na afloop van de zittingsduur zijn zij terstond herkiesbaar. De leden zijn maximaal drie keer herkiesbaar.

4.  Een lid van de bewonerscommissie kan op voordracht van de bewonerscommissie of van de bewonersvergadering worden geroyeerd wanneer hij de belangen van de bewonerscommissie heeft geschaad.

5. Een besluit daartoe zal met tweederde meerderheid van het totaal aantal geldige stemmen door de bewonersvergadering moeten worden genomen.

6. Het lidmaatschap van de bewonerscommissie eindigt door:
a. opzegging;
b. verhuizing uit het werkgebied van de commissie;
c.  overlijden;
d.  royement.

Artikel 5.       Bewonerscommissie

1. De bewonerscommissie bestaat uit tenminste drie leden.

2. De leden van de bewonerscommissie verdelen onderling de taken.

3. De bewonerscommissie kiest uit haar midden de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

4. De voorzitter en één der overige leden van de bewonerscommissie vertegenwoordigen de commissie in en buiten rechten.

5. De besluitvorming door de bewonerscommissie geschiedt bij eenvoudige meerderheid van stemmen.

6. Onderling en naar buiten toe streeft Bewonerscommissie De Leeuwenborgh naar een duidelijke en eerlijke communicatie.

 

Artikel 6.       Functies

1. Tot de taak van de voorzitter behoort het bijeenroepen van de bewonerscommissie en bewonersvergaderingen en het leiden van deze vergaderingen.

2. Tot de taak van de secretaris behoort het verzorgen van de verslagen van de vergaderingen en het jaarlijks uitbrengen van het jaarverslag van de bewonerscommissie, het bijhouden van de website, e-mailverspreiding, correspondentie (analoog en digitaal) en archief.

3. Tot de taak van de penningmeester behoort het beheren van de financiële middelen van de bewonerscommissie en het jaarlijks uitbrengen van een financieel jaarverslag.

4. Tot de taak van de overige leden behoort het signaleren en doorgeven van zaken m.b.t. de leefbaarheid en het woongenot en eventuele tijdelijke vervanging van voorzitter, secretaris of penningmeester.

5. De bestuursleden zorgen voor een zo goed mogelijk netwerk van vrijwilligers die meewerken aan de leefbaarheid in en rond het complex.

 

Artikel 7.       Bewonersvergadering

1.  Tenminste eenmaal per jaar wordt een bewonersvergadering gehouden.

2.  In deze bewonersvergadering moeten in elk geval de verslagen van de secretaris en de penningmeester worden behandeld.

3. Alle bewoners uit het appartementencomplex worden voor deze vergadering uitgenodigd.

4. Op schriftelijk verzoek van tenminste tien bewoners uit het appartementencomplex is de voorzitter verplicht tot het bijeenroepen van een buitengewone vergadering.

5.   In de vergadering wordt de evaluatie besproken van de uitgezette doelen.

 

Artikel 8.       Besluitvorming bewonersvergadering

1. De besluitvorming op de bewonersvergadering geschiedt bij eenvoudige meerderheid van stemmen, tenzij dit reglement anders bepaalt.

2.  Over zaken wordt mondeling gestemd, tenzij één der leden schriftelijke stemming verlangt. Staken de stemmen, dan wordt bij zaken het voorstel aangehouden tot aan de volgende vergadering. Staken de stemmen weer, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

3. Over personen wordt gestemd bij gesloten ondertekende briefjes, tenzij de vergadering anders beslist. Bij een stemming over personen vindt bij het staken der stemmen een herstemming plaats tussen de twee personen met de meeste stemmen, nadat zonodig een tussenstemming is gehouden; staken de stemmen dan weer, dan beslist de bewonerscommissie.

 

Artikel 9.       Verantwoording

1.  Door de penningmeester wordt op eenvoudige en overzichtelijke wijze boek gehouden, zodanig dat te allen tijde de financiële toestand van de bewonerscommissie afgelezen kan worden.

2.  De penningmeester is niet bevoegd uitgaven te doen die de goedgekeurde begroting te boven gaan.

3.   De boekhouding wordt elk jaar gecontroleerd door de kascommissie, bestaand uit twee bewoners uit het werkgebied. Zij mogen geen lid zijn van de bewonerscommissie, gehuwd zijn met een lid van de bewonerscommissie of een gezamenlijke huishouding voeren met een lid van de bewonerscommissie. Van hun bevindingen wordt schriftelijk verslag uitgebracht aan de bewonerscommissie en de bewonersvergadering.

 

Artikel 10.     Geschillen

De bewonerscommissie kan een derde onafhankelijke partij verzoeken te bemiddelen bij geschillen tussen de bewonerscommissie en de verhuurder.

 

Artikel 11.     Wijziging reglement

1.   Een besluit tot wijziging van dit reglement kan slechts worden genomen door de bewonersvergadering met tenminste tweederde van het aantal geldige stemmen.

2. Voorstellen tot wijziging van dit reglement dienen tenminste een week voorafgaande aan de bewonersvergadering aan de bewoners per brief en/of e-mail te worden toegezonden, of op een daartoe geschikte plaats in de openbare ruimte(n) ter inzage worden opgehangen.

 

Artikel 12.     Ontbinding bewonerscommissie

1. Een besluit tot ontbinding van de bewonerscommissie kan slechts worden genomen in een speciaal daartoe belegde bewonersvergadering, met tenminste tweederde van het aantal geldige stemmen.

2.  In geval van ontbinding van de bewonerscommissie worden de dan zittende leden belast met de vereffening van de commissie, tenzij de bewonersvergadering andere vereffenaars aanwijst. De bij vereffening aanwezige baten worden aangewend voor door de bewonersvergadering te bepalen zodanige doeleinden die het meest met het doel der commissie overeen komen.


Artikel 13.     Slotbepaling

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de bewonerscommissie. 

 

Aldus vastgesteld op 5 mei 2014 te Almere

Voorzitter:                        Secretaris:

Paul Zwikker                     Hans Corporaal